torsdag 20 september 2012

The things that dreams are made of...





Jag har alltid fascinerats av drömmar... Alla drömmer, men alla kommer inte ihåg sina drömmar. Jag har alltid haft ett rikt nattligt drömliv och började skriva ner och tolka mina drömmar i 20-års åldern. Jag ville att drömmarna skulle betyda något, att de skulle vara hemliga budskap som jag måste lära mig förstå. Drömmarna var som mina bästa vänner - där var jag modig, älskad, äventyrlig, framåt, stark, insiktsfull och upplevde så många miljöer och scenarion som jag aldrig skulle ha gjort i det vakna livet.

Jag lärde mig att se vissa mönster som återkom i mina drömmar... T ex om jag var orolig och nervös inför att gå på en anställningsintervju eller skulle börja på ett nytt jobb, då drömde jag alltid att jag blev jagad av någon otäck, farlig person, och för att klara mig undan så började jag att flaxa med armarna och lyckades lyfta en bit upp från marken och flyga, dock med stor möda. Jag kom inte så långt  eller så högt, ibland kunde jag i panik känna förföljaren greppa efter mina fötter och där slutade oftast drömmen och jag vaknade kallsvettig och med hjärtklappning. Det har hänt att jag haft den här drömmen även nu som äldre, men eftersom man får en viss säkerhet med åren och oron inför nya situationer inte längre är lika stark så är det helt naturligt att den typen av drömmar har minskat.

En annan typ av drömmar som följt mig genom åren är Kompensationsdrömmar. De är de bästa!! Då är drömmen fylld av den mest perfekta kärleksupplevelsen, en känsla av att älska innerligt och vara älskad tillbaka av någon fantastisk man... Det är drömmar som dyker upp när det går långt mellan det vakna livets verkliga kramar och kärleksupplevelser. När du vaknar ur en sådan dröm går du runt resten av dagen med ett fånigt leende och med en nyförälskad känsla inom dig.

Vitsen med att skriva drömdagbok är att du får insyn i vad som rör sig i ditt undermedvetna och du får en chans att jobba med känningar du kanske inte tidigare uppmärksammat men som styr dina känslor i vissa situationer.  Jag lärde mig vid ett fåtal tillfällen att vända mig i drömmen mot faran och möta den istället för att fly, och när man gör det så förvandlas den onda till något annat ofarligt. Rädslan var bara en illusion och att fly från verkliga problem leder till större oro och ångest som byggs upp tills det inte längre går att hålla det tillbaka. Flykten från svåra känslor/situationer är senvägar till sinnesfrid. Vänd dig om och konfrontera dina inre demoner, ta tag i problem, relationer, arbetssituationer, pengaproblem osv och läk din inre oro innan du får magsår och förmodligen svårare problem på sikt.



Här är några andra vanliga drömsymboler:

Att drömma att man faller: 
Känslan av att ha förlorat kontrollen, att ha fallit i onåd med någon, att ha förlorat fotfästet, känna att man saknar stöd i livet.

Att drömma att tänderna faller ut: 
En känsla av förlust, rädsla för åldrande, rädsla för att mogna och bli vuxen. Förlägenhet, att sakna ord.

Drömmar om vatten:
Vatten symboliserar oftast känslor. Ett stormigt hav - Upprörda känslor. Lugnt och skönt vatten - Behagliga känslor. Vatten i en pool - Instängda, begränsade, outtalade känslor.

Att vara naken på allmän plats:
Om nakenheten känns bra i drömmen - att våga visa sig som man är. Är nakenheten jobbig - Vara generad över något, känna sig avslöjad. Sårbarhet.

Att drömma om döden:
Liksom i Tarot-kort symboliserar döden ofta en slutpunkt av något slag. En ny början måste alltid inledas med att begrava/ta död på det gamla.

Färger i drömmar:
Grönt - Livsbejakande, närande, tillväxt eller kanske "grön av avund".
Rött - Passion, stopp, fara, "se rött".
Gult - Intellekt, lätthet, idyll, solljus eller feghet.
Blått - Intuition, hopp, pojke, religion, svalka, uniformer.
Svart - Det okända, undermedvetna, gömda. Rädsla, depression, död, sorg.
Vitt - Medvetenhet, renhet, acceptans, sjukhus.

Människor i drömmar:
Personer i drömmar kan var kända/okända, levande/döda, berömda/obemärkta. De kan vara tydliga eller som vaga figurer. Människor som finns i våra drömmar kan vara desamma som i vårt vakna liv men annorlunda än vi vanligen upplever dem. De kan finnas där för att en ny hittills ouppfattad spänning uppstått i relationen, något nytt hos dem eller hos oss själva.
Att en bestämd person uppträder kan med andra ord innebära en förändring i relationen, eller personen kan symbolisera egenskaper hos oss själva som vi ser hos dem och som vi nu börjar upptäcka hos oss själva, t ex en modig person-för att du just gjort något du förut var rädd för att göra.
Sedan finns det drömmar där människor som betyder mycket för oss, är precis som i det vakna livet. Då är det själva relationen som är betydelsefull och visar på en förändring.
Utmärkande drag hos kända personer berör oss ofta på ett personligt sätt och det kan vi använda som en bild av gemensamma drag med oss själva eller någon annan när vi drömmer om dem.

En grundregel om du vill tolka dina drömmar är att ställa frågan. "Hur kände jag?" -Känslan är alltid ledtråden till drömmens innebörd. Du kanske drömmer att du föder ett barn. Men hur var känslan? Barnet symboliserar något nytt inom dig själv som växt fram, ett nytt karaktärsdrag eller en ny roll t ex i din karriär. Var du glad, likgiltig eller rädd? Det nya kan vara skrämmande, det kan vara en stor lycka eller något vi inte lägger så stor vikt vid... Tolka i så fall känslan för att förstå vad barnet i ditt liv är.

Att åka tåg kan stå för att vara påväg mot något nytt. Att köra bil - att ha kontroll över den väg du valt. Att vara passagerare - att inte ha kontroll, utan vara tvingad att ta den vägen, t ex.

Jag avslutar med några drömmar/drömmare ur litteraturen, konsten och filmens värld.


In 1959, writer Richard Bach, an avid aviator, heard what he called a “disembodied voice” whisper the title of this novella into his ear. He immediately wrote the first few chapters of the work before running out of inspiration. He shelved the half-finished manuscript and it wasn’t until eight years later, after he had a dream about the now-famous titular seagull, that he was able to complete what is one of the most profound and philosophically-moving novellas ever written.
Bach’s fable was a surprise best-seller, eventually surpassing the hardcover sales record, set by Gone With The Wind. Though both his book and the manner in which it was conceived seem to have a strong connection to psychic phenomenon, Bach believes that good writing is more dependent on hard work than on anything metaphysical. He is quoted as saying, “You are never given a dream without also being given the power to make it true. You may have to work for it, however.”
So there you have it – dream big! You never know from whence you’ll get your next flash of inspiration

Jonathan Livingston Seagull, Richard Bach.
Jag kommer att ha anledning att återkomma till Richard Bach flera gånger, då hans böcker betytt väldigt mycket för mig och min sökan efter min "soulmate"...


Böcker som skrivits inspirerade av författarens dröm:
"Twilight" av Stephanie Meyer
"Misery" av Stephen King.
"Frankenstein" av Mary shelley
"Dr. Jekyll och Mr. Hyde" av Robert Louis Stevenson
"Jonathan Livingston Seagull" av Richard Bach




Konstnärer som målat sina drömmar: Salvador Dali, Yves Tanguy, Max Ernst.

Spellbound om mardrömmar med Dalis målningar


Filmer som handlar om drömmar:
"Requiem for a dream" med Ellen Burstyn och Jared Leto. (2000)
"The cell" med Jennifer Lopez.(2000)
"What dreams may come" med Robin Williams. (1998)
"Spellbound" av Hitchcock men Ingrid Bergman och Gregory Peck. (1945)
















                                                                            Namasté







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar